۱۹۵۰۰ فوتی حوادث ترافیکی در ۱۴۰۱
به گزارش بیمارستان دی، رئیس کارگروه فنی حوادث ترافیکی دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی اظهار داشت: برمبنای آمارهای رسمی درباب تلفات حوادث ترافیکی در سال 1401 حدود 19500 نفر جان خودرا از دست داده اند که این میزان نسبت به سال قبل حدود 16 درصد افزایش داشته است.
به گزارش بیمارستان دی به نقل از ایسنا، نشست مجازی درباب بار ناشی از مصدومیت های حوادث ترافیکی جاده ای در ایران و جهان با حضور روسا و کارشناسان دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور و مسئولین سلامت دبیرخانه های سلامت دستگاه های اجرائی و سازمان ها انجام شد.
دکتر همایون صادقی تجاری استاد دانشگاه و رئیس کارگروه فنی حوادث ترافیکی دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که عهده دار مسئولیت مرکز تحقیقات مدیریت و پیش گیری از لطمه های حوادث ترافیکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز می باشد درباب بار ناشی از مصدومیت های حوادث ترافیکی جاده ای در ایران و جهان مطالبی ارائه کرد.
وی گفت: سوانح ترافیکی هشتمین علت مرگ را در تمامی گروههای سنی در جهان تشکیل می دهد که بار ناشی از مصدومیت های ترافیکی به شکل نامتناسبی بر دوش کاربران لطمه پذیر و عمدتاً بر دوش کشورهای با درآمد کم و متوسط است.
صادقی اظهار داشت: برمبنای آمارهای رسمی درباب تلفات حوادث ترافیکی در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۹۵۰۰ نفر جان خودرا به سبب حوادث ترافیکی از دست داده اند که این میزان نسبت به سال قبل حدود ۱۶ درصد افزایش داشته است. در صورتیکه میزان مرگ و میر کلی نسبت به جمعیت جهان در سالهای اخیر ثابت مانده است. در ایران سالانه قریب به ۸۰۰ هزار نفر بدلیل حوادث ترافیکی مجروح می شوند که تفریبا نیمی از این موارد را می توان به عنوان مصدومیت های شدید تلقی نمود. بر این اساس احتمال می رود سالانه قریب به ۲۷ هزار نفر از مصدومین یا سایر افراد درگیر در حوادث ترافیکی، به اختلال استرس بعد از تروما که یک مشکل روانشناختی جدی است، مبتلا شوند. این اختلال به تنهایی بار بیماری موارد غیرفوتی حوادث ترافیکی را ۵۰ درصد می افزاید. همین طور برآورد می شود سالانه حداقل ۲۹ هزار نفر گرفتار ناتوانی شدید بعد از حوادث ترافیکی گردند.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، صادقی عنوان کرد: نخستین علت مرگ در افراد ۵ تا ۲۹ سال در کل جهان را تلفات جاده ای تشکیل می دهد. با روند فعلی، اهداف تعیین شده جهانی توسعه پایدار جهت کاهش ۵۰ درصدی مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای تا سال ۲۰۲۰ حاصل نگردیده است.
وی اظهار داشت: برمبنای مطالعه بار جهانی بیماریها در سال ۲۰۱۶، شاخص بار بیماری (شاخص دالی) برای حوادث ترافیکی در ایران معادل ۱۷۳۸ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است که با تعمیم آن به جمعیت فعلی کشور می توان گفت سالانه ۱.۵ میلیون سال زندگی باکیفیت مردم ایران بدلیل حوادث ترافیکی از بین می رود.
وی اشاره کرد: در سال ۱۴۰۰ قریب به ۲۶ هزار میلیارد تومان، هزینه برآورد شده ارجاعی حوادث ترافیکی به بیمه ها در کشور بوده است. حال این که کل هزینه های مستقیم و غیر مستقیم تحمیل شده از حوادث ترافیکی بیش از ۵ درصد از سهم تولید ناخالص داخلی کشور خواهد بود. بدین مدلول که سهم هزینه های حوادث ترافیکی از تولید ناخالص داخلی را می توان معادل کل سهم بخش سلامت از این ماخذ (متوسط ۱۰ ساله) تلقی نمود. هزینه های انتقال به بیمارستان، هزینه هتلینگ و خدمات پزشکی، هزینه خدمات توانبخشی، هزینه حمل و نقل، هزینه تخریب اموال، هزینه کفن و دفن و سایر موارد همچون تعدادی از هزینه های براوردی می باشند. هزینه از دست دادن شغل یا کاهش درآمد در رانندگان حرفه ای نیز همچون مواردی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
گفتنی ست یکی از اولویت های مهم دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی امسال موضوع حوادث ترافیکی است و باتوجه به اهمیت حوادث ترافیکی و لزوم چاره اندیشی درباب آن و نیز ماهیت بین بخشی کنترل و پیشگیری عوامل موثر در این حوادث، از سال قبل دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با تشکیل کمیته فنی سلامت و ایمنی ترافیک تهیه پیش نویس مصوباتی جهت ارائه در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برای کاهش موانع و مشکلات دراین زمینه در دستور کار قرار داده است.
منبع: deyhospital.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب