روش های جایگزین برای عبور از چالش کمبود پرستار
به گزارش بیمارستان دی معاون پرستاری وزارت بهداشت ضمن تاکید بر اصلاح فرآیندهای پرستاری، اظهار داشت: ارتقای کیفیت خدمات مراقبتی، با اهمیت ترین هدف معاونت پرستاری بوده و برای تحقق آن از شیوه های مختلف استفاده می شود.
به گزارش بیمارستان دی به نقل از ایسنا، عباس عبادی، در دومین دوره آموزشی مدیریت و رهبری اثربخش در پرستاری، اظهارکرد: یکی از عناوینی که سبب تمایز مدیران پرستاری موفق می شود، موضوع مدیریت منابع انسانی است و کلید موفقیت یک مدیر شناخت خاصیت ها، چگونگی تعامل با نیروها و توانایی رهبری و ایجاد انگیزه برای اثربخشی بیشتر است.
وی با اشاره به ضرورت ارتقای کیفیت مراقبت های پرستاری، اضافه کرد: در این راه، موانع و محدودیت هایی نیز وجود دارد که باید با تلاش و برنامه ریزی و استفاده از استراتژی های کارآمد و مختلف این محدودیت ها و موانع، مدیریت و مرتفع شود.
معاون پرستاری وزارت بهداشت اظهار داشت: کمبود نیروی انسانی یکی از چالش هایی است که مدیران پرستاری، همیشه دغدغه آنرا دارند و ما نیز به آن اذعان داریم، اما باید توجه داشت که این موضوع، یک چالش جهانی بوده و خیلی از کشورهای دنیا باوجود مواجهه با کمبود نیروی پرستاری، با اتخاذ راهبردهای جایگزین، همچنان خدمات پرستاری باکیفیت و مطلوب ارائه می کنند.
عبادی با تاکید بر ارائه روش های جایگزین برای مدیریت و عبور از چالش کمبود نیروی انسانی، اشاره کرد: اگر نمی توانیم نیروی انسانی لازم را به کار بگیریم، از روش هایی استفاده نمائیم که نیازهای ما را باتوجه به محدودیت نیروی انسانی، برآورده سازد. به عنوان مثال، ثبت و گزارش نویسی پرستاری یکی از این شیوه هایی است که کمک می نماید تا پرستاران در کوتاهترین زمان ممکن گزارش های خودرا ثبت و زمان بیشتری را برای مراقبت مستقیم در بالین بیمار صرف کنند.
وی همچنین، اصلاح فرآیندهای در رابطه با پرستاری و حذف فرآیندهای غیر مرتبط را از دیگر راهکارهای جایگزین برشمرد.
معاون پرستاری وزارت بهداشت عنوان کرد: یکی دیگر از مواردی که همکاران پرستار ما، آنرا به عنوان یکی از موانع ارائه مراقبت مستقیم معرفی می کنند، فرآیندهای ثبت و مستندسازی است که به دلیلهای مختلف و با اهداف متفاوت انجام می شود. به عنوان مثال، به زعم همکاران، پروسه اعتباربخشی نیاز به ثبت مستمر دارد که وقت زیادی را از پرستاران می گیرد و بدین سان فرصت ارائه مراقبت مستقیم در بالین بیمار کاهش پیدا می کند.
به گزارش وبدا، عبادی این مساله را یک برداشت نادرست تلقی کرده و اظهار داشت: بنا بر این تلاش شده در دوره های آموزشی مدیریت و رهبری اثربخش در پرستاری، با بهره گیری از اساتید خبره در زمینه مدیریت، فرآیندها و نتایج حایز اهمیت در ارزشیابی ها مشخص و انتظارات ارزیابان از مدیران پرستاری بیان شود تا آنها دقیقا مبتنی بر انتظارات عمل کرده و مستندسازی ها را بصورت هدایت شده و مبتنی بر هدف انجام دهند.
گفتنی است، دوره آموزشی مدیریت اثر بخش در پرستاری به همت دفتر ارتقای سلامت و خدمات پرستاری معاونت پرستاری برای کلیه مدیران پرستاری دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور در قالب چهار دوره و برمبنای تقسیم بندی مناطق آمایشی در تیرماه جاری با هدف توانمندسازی مدیران پرستاری در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، انجام شد.
منبع: بیمارستان دی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب