تشریح وضعیت شیوع اوتیسم در ایران و جهان
به گزارش بیمارستان دی، دبیر علمی هجدهمین کنگره ملی گفتار درمانی، ضمن تشریح وضعیت شیوع اوتیسم در ایران و جهان اظهار داشت: باید در انتخاب مداخلات درمانی، اثر بخشی آن متناسب با مستندات علمی سنجیده شود.
به گزارش بیمارستان دی به نقل از مهر، محی الدین تیموری سنگانی، در افتتاحیه هجدهمین کنگره ملی گفتار درمانی که روز پنجشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۳ در هتل المپیک تهران برگزار گردید، اضافه کرد: این کنگره با هدف ارتقای سطح علمی و افزایش دانش همکاران حوزه گفتاردرمانی انجام می شود. این کنگره با محوریت روش های مبتنی بر شواهد در اختلالات گفتار و بلع، مداخلات سریع برای اختلالات عصب رشدی در کودکان، آگاهی بخشی به جامعه و اختلالات گفتار و زبان درحال برگزاری است. وی در جواب سوالی درباره ی میزان شیوع اختلالات گفتاری در کودکان، اظهار داشت: یکی از اختلالات گفتاری، اختلال در تلفظ است که شیوع آن از ۵ تا ۱۲ درصد است. شیوع لکنت زبان در خردسالان نیز بین ۷ تا ۱۰ درصد است. اختلالات اوتیسم نیز یکی دیگر از اختلالات است که باتوجه به تغییر سبک زندگی با آن مواجه هستیم. اختلالات طیف اوتیسم در کشورهای پیشرفته بالا رفته و به ازای هر ۵۰ کودک یک کودک با اختلال اوتیسم شناخته می شود. دبیر علمی کنگره ملی گفتاردرمانی ایران افزود: حوزه فعالیت گفتاردرمانی از بدو تولد است و در نوزادانی که نارس هستند، روی کارهای تغذیه ای و دهانی کار می شود. از حدود یک سالگی نیز انتظار داریم بچه ها گفتن نخستین کلمات را شروع کنند و شاخص هایی برای سنجش وضعیت گفتاری خردسالان وجود دارد همچون این که خردسالان در یک سالگی بتوانند مفاهیم ساده و پرکاربرد دور و اطراف خودرا درک و از کلماتی مانند مامان و بابا بهره گیرند. اگر کودکی درک و توجهی به اطراف خود نداشت باید والدین به آن توجه و جهت تشخیص اختلال به گفتاردرمان مراجعه نمایند. بطور طبیعی در ۱۸ ماهگی از خردسالان انتظار می رود بتوانند ۵۰ تا ۱۰۰ کلمه را بگویند و عبارات دو کلمه ای را به کار ببرند. در سه سالگی گفته های سه کلمه ای از کودک انتظار می رود و اگر کودک اسباب بازی ها و افراد اطراف خودرا به خوبی درک نکند و تک کلمه ای صحبت کند باید اقدامات مداخله ای صورت گیرد. وی در پاسخ به این پرسش که اگر اختلالات گفتاری درمان نشود چه مشکلاتی برای کودک پیش می آورد، اشاره کرد: بچه هایی که اختلالات تلفظی درمان نشده دارند بعداً در سنین مدرسه گرفتار مشکل می شوند. خیلی از افراد مشکلات تلفظی دارند و در رابطه با هم سن و سالان خود در مهدکودک یا مدرسه گرفتار مشکل خواهند شد اما خانواده آنرا جدی نمی گیرد. وی با اشاره به این که استفاده زیاد از رسانه های اجتماعی و تلفن همراه، می تواند موجب شود تغییراتی در سبک ارتباط خردسالان پیدا شود و افراد را مستعد دچار اختلالات گفتاری و اوتیسم کند، افزود: در ایران مطالعه منسجمی درباره ی میزان شیوع اوتیسم نبوده و در ایران برخی مطالعات نشان داده از هر ۱۰۰ کودک یک کودک دچار اوتیسم است. علت های مختلفی عامل افزایش اوتیسم در جوامع است همچون این که تشخیص های این اختلال بیشتر و دقیق تر شده است. بنابر این گزارش، صادق روشندل عضو هیأت مدیره انجمن علمی گفتاردرمانی ایران نیز اظهار داشت: شعار کنگره امسال، دکترای حرفه ای گفتاردرمانی نیاز سلامت جامعه است. نیازمند بروزرسانی علمی، حرفه ای بالینی و مدیریتی در این رشته هستیم و دکترای حرفه ای گفتاردرمانی می تواند این ظرفیت ها را در دانش آموختگان بوجود آورد. وی ادامه داد: هم اکنون در سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا درحال پذیرش دانشجو هستیم و الان در مرحله تصویب ضروریات دکترای حرفه ای گفتاردرمانی در شورای عالی برنامه ریزی پزشکی هستیم. روشندل بیان کرد: از کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق، آذربایجان، افغانستان و پاکستان مراجعات زیادی داریم و این رشته نقش به سزایی در توریسم سلامت دارد. ایران به سبب سابقه ۵۵ ساله در تأسیس رشته گفتاردرمانی، در خاورمیانه پیشتاز این رشته است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب