محققان نیوزیلندی هشدار می دهند؛

سکته مغزی سالانه ۷ میلیون نفر را در جهان می کشد

سکته مغزی سالانه ۷ میلیون نفر را در جهان می کشد بیمارستان دی: یک مطالعه جدید هشدار می دهد که تغییرات آب و هوایی و بدتر شدن رژیم غذایی، نرخ جهانی بروز سکته مغزی و مرگ و میر ناشی از سکته را به اوج رسانده است.



به گزارش بیمارستان دی به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، بگفته تیمی به سرپرستی «والری فیگین»، از دانشگاه فناوری اوکلند در نیوزلند، «تقریباً ۱۲ میلیون نفر در سرتاسر جهان در سال ۲۰۲۱ گرفتار سکته مغزی شدند که ۷۰ درصد نسبت به سال ۱۹۹۰ بالا رفته است.»
در حال حاضر سکته مغزی سومین علت مرگ و میر در جهان است که سالانه بالاتر از ۷.۳ میلیون نفر را می کشد.
به گفته متخصصان، این روند می تواند اینطور نباشد، برای اینکه سکته تا حد زیادی قابل پیشگیری است.
برخی از عوامل خطر سکته مغزی عبارتند از: آلودگی هوا (که تغییرات آب و هوایی سبب آن تشدید می شود)، وزن اضافی بدن، فشار خون بالا، سیگار کشیدن و عدم تحرک بدنی. بگفته پژوهشگران، همه این خطرات را می توان کم کرد یا کنترل کرد.
علاوه بر میلیونها مرگ در رابطه با سکته مغزی، این حملات اغلب بازماندگان را بطور جدی ناتوان می کنند. این گزارش نشان میدهد که تعداد سالهای زندگی سالم از دست رفته در سرتاسر جهان به سبب سکته حدودا یک سوم (۳۲ درصد) بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۱ بالا رفته است.
چرا افزایش در سکته مغزی رخ داده است؟ برمبنای تحلیل جدید، میزان قرار گرفتن افراد در معرض عوامل خطر گوناگون سکته مغزی مدام درحال افزایش است.
بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۱، بار جهانی سکته ناشی از شاخص توده بدنی بالا (افزایش ۸۸ درصدی)، دمای بالا (۷۲ درصد)، قند خون بالا (۳۲ درصد)، رژیم غذایی سرشار از نوشیدنی های شیرین (۲۳ درصد)، فعالیت بدنی کم (۱۱٪)، فشار خون سیستولیک بالا (۷٪) و رژیم غذایی کم اسیدهای چرب غیراشباع امگا ۶ (تا ۵٪) به میزان قابل توجهی بالا رفته است.
دماهای بالاتر به مفهوم بدتر شدن آلودگی هوا، یکی دیگر از عوامل خطر شناخته شده برای سکته مغزی است. بگفته پژوهشگران، تاثیر روزهای گرم و مه آلود بر خطر سکته مغزی شاید در کشورهای فقیرتر مخرب ترین باشد و ممکنست با تغییرات آب و هوایی بدتر شود.
در حقیقت، زمانی که صحبت از خطر سکته مغزی هموراژیک (خون ریزی) می شود، حالا خطرات ناشی از تنفس در هوای کثیف با سیگار کشیدن برابر است.
سکته مغزی هموراژیک بسیار کمتر از سکته مغزی ایسکمیک (مرتبط با لخته) است و حدود ۱۵ درصد موارد را شامل می شود. اما پژوهشگران خاطرنشان کردند که این عامل نیمی از مرگ و میرها و ناتوانی های در رابطه با سکته مغزی در سطح جهان است.
بدتر شدن رژیم غذایی نیز نقش مهمی در میزان سکته دارد، برای اینکه میزان چاقی، کلسترول بالا و فشار خون بالا را بیشتر می کند که همگی عوامل خطر بزرگ سکته مغزی هستند.
از دست دادن سلامتی ناشی از سکته بطور نامتناسبی بر خیلی از محروم ترین کشورهای آسیایی و جنوب صحرای آفریقا به سبب افزایش بار عوامل خطر کنترل نشده، خصوصاً فشار خون بالا کنترل نشده، و افزایش سطح چاقی و دیابت نوع ۲ در بزرگسالان جوان تأثیر می گذارد.
جانسون اظهار داشت: «از آنجا که آلودگی هوا ارتباط تنگاتنگی با افزایش دما دارد، اهمیت اقدامات اضطراری آب و هوایی و اقدامات برای کاهش آلودگی هوا را نمی توان بیش از اندازه برآورد کرد. و با افزایش قرار گرفتن در معرض عوامل خطر مانند قند خون بالا و رژیم غذایی سرشار از نوشیدنی های شیرین شده با قند، نیاز اساسی به مداخلات متمرکز بر چاقی و سندرم های متابولیک (مانند دیابت) وجود دارد.»

1403/07/06
11:32:38
5.0 / 5
153
تگهای خبر: رژیم غذایی , سلامت , فناوری , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
بیمارستان دی
deyhospital.ir - تمامی حقوق سایت بیمارستان دی محفوظ و متعلق به مالک دامنه است

بیمارستان دی

بهداشت و درمان